Orava DF-500 Eclipse – recenzia

Vďaka ústretovosti spoločnosti, ktorá produkuje výrobky pod značkou ORAVA, som mal možnosť otestovať prvý slovenský digitálny fotoaparát Orava Eclipse DF-500. V mnohých internetových diskusiách a fórach odznelo veľa pochybností o jeho pôvode, spoľahlivosti a kvalite vôbec, či už po technickej stránke alebo z pohľadu kvality výstupu. Ako to teda s Oravou Eclipse naozaj je?

Veľká diskusia odznela hlavne ohľadom toho, či je fotoaparát vôbec slovenským výrobkom. Oficiálne vyjadrenie výrobcu ORAVA znie: „Fotoaparát je vyrábaný v zahraničí podľa našich návrhov, pod našou značkou“. Kde v zahraničí, je vyrábaný, nebolo potrebné dlho zisťovať. Objednávka bola zadaná v Číne. Na odľahčenie môžem povedať, že tomu nasvedčoval aj typický „čínsky pach“ prístroja. Napriek tomu by táto skutočnosť vôbec nemala byť dôvodom fotoaparát zavrhnúť a nekupovať. Mnoho zabehnutých fotografických značiek využíva výrobné kapacity v Číne a napriek tomu sú na trhu úspešné.
Veľa špekulácií zaznelo aj okolo značky použitého objektívu. V tomto prípade sa mi podarilo zistiť, že ide o optiku značky PREMIER. O jej kvalite nechcem hovoriť, lebo ju nepoznám. Ak má niekto z vás viac informácií, prípadne konkrétne skúsenosti s touto značkou, môžete ich napísať v rámci komentárov k článku. Testovacie obrázky síce odhaľujú mierne nedostatky objektívu, tie sú však na úrovni zodpovedajúcej cene a danej triede.
S kvalitou výstupu okrem objektívu úzko súvisí použitý snímací prvok a v nemalej miere, firmware pre spracovanie obrazových dát. O aký čip ide sa mi zistiť nepodarilo. Kvalita výstupu však silno pripomína výstupy z low-end-ových prístrojov výrobcu SONY, charakteristický svojim niekedy až prehnaným vyhladzovaním obrazu. Pri 5MPix rozlíšení CCD snímača s prihliadnutím na cieľovú skupinu, ktorá zrejme nebude robiť väčšie formáty ako 10×15 však táto vlastnosť veľmi prekážať nebude.

Konštrukcia a dizajnNiektorí ľudia kladú dôraz na prvý dojem. U mňa bol v tomto prípade veľmi dobrý. Možno aj preto, že som očakával niečo oveľa horšie. Nedalo mi a otestoval som si reakcie aj v mojom okolí. Treba povedať, že na prvý pohľad vie tento prístroj celkom dobre zapôsobiť. Úškrnky a pochybnosti nastali až po zistení značky prístroja.

Povrchové prevedenie je príjemné, chce pôsobiť kovovo, ale požitie plastových prvkov mu to nie veľmi dovoľuje. Prednej časti dominuje výsuvný objektív a na zadnej stene veľký 2 palcový LCD displej, ktorého kvalitu možno označiť za priemernú. Je dostatočne jasný, čitateľný, problematickejšia čitateľnosť je len na priamom slnku. Tiež sa prejavuje mierne oneskorenie zobrazovania reálnej scény. Priehľadový hľadáčik prístroj nemá.

Napájanie prístroja zabezpečuje nabíjateľný Li-ion akumulátor.

Čas nabitia je cca 2hod. a na jedno nabitie som počas merania nafotil 130 záberov (z toho 50 záberov s bleskom, s častým vstupovaním do menu).

ObjektívObjektív som už raz spomínal. Jeho ekvivalentný rozsah je 32-96, čo je veľmi dobré rozpätie, ktoré na širokom ohnisku dovolí fotografovať a zobraziť viac priestoru aj v interiéroch a na dlhom ohnisku fotografovať nezdeformované portréty.

Chromatická vada je na znesiteľnej úrovni a dovolím si povedať, nižšia ako na niektorých známejších značkových výrobkoch.

Ukážka rozsahu optického zoomu.
Ukážka vinetácie a skreslenia na najširšom a najdlhšom ohnisku.
Ukážka chromatickej vady objektívu
(Kliknutím na obrázok získate zobrazenie 1:1).

OvládanieNa povrchu sú vyvedené len základné ovládacie tlačidlá. V hornej časti nájdete vedľa seba spúšť s tlačidlom vypnúť/zapnúť, na zadnej stene krížový volič s potvrdzovacím tlačidlom a štyrmi doplnkovými tlačidlami s pogumovaným povrchom. Nad touto sústavou tlačidiel je ešte kolískový ovládač zoomu. Menu je dostatočne prehľadné, riešené cez ikonky a záložky.

Ukážka menu.

Spočiatku si treba samozrejme význam ikoniek naštudovať z manuálu. Pre komunikáciu máte na výber 8 jazykov. Ak by ste hľadali slovenský jazyk, tak nepochodíte. Pre väčšinu z vás bude musieť postačovať jeden z európskych jazykov, angličtina, nemčina, taliančina, španielčina alebo francúzština. Ostatné jazyky sú ázijské. Pre snímanie rôznych typov scén máte na výber jeden zo siedmich scénických režimov vrátane plne automatického.

Ukážka možnosti výberu scénických režimov. Toto menu zobrazíte stlačením tlačidla SCN na zadnej stene.

ZáznamPo zapnutí dokáže prístroj zhotoviť prvý záber po 3 sekundách, čo je pre danú kategóriu slušný parameter. Oneskorenie expozície je bez zatlačenej spúšte 2-3 sec. Pri slabších svetelných podmienkach bolo oneskorenie ešte dlhšie aj napriek aktivácii pomocného svetla pre zaostrovanie.
Pri aktivovanom sériovom snímaní zaznamená prístroj 0,5 snímku za sekundu, alebo pre lepšiu predstavu, každé dve sekundy jeden záber. Na akčné fotenie si teda musíte zaobstarať iný prístroj. Pri fotografovaní s bleskom dovolí prístroj urobiť ďalší záber po 3 sekundách. Zhotovené snímky sa ukladajú na pamäťovú kartu typu SD, alebo môžete využiť vstavanú 10MB pamäť. Expozičná automatika vyhodnotila väčšinu scén správne, bez potreby korekcie expozície. Tá je možná v rozsahu -2 EV až +2 EV v 1/3 EV krokoch. Technickú kvalitu jednotlivých snímkov môžete posúdiť z nasledujúcich ukážok.

Automatická expozícia, automatické vyváženie bielej. ISO 200.
Ukážka nočnej scény. Dĺžka expozície 1 sec., ISO 160.
Protisvetlo, ISO 50.
Zatiahnutá obloha, ISO 50.
Ukážka automatického vyváženia bielej pri západe slnka. ISO 50.
Režim makro. ISO 50. Výrobca udáva možnosť fotografovania v makrorežime od 6cm. V teste však zaostroval už od 3cm.
Takéto scény fotoaparát nezvláda najlepšie. Červený kanál je „prepálený“, čo sa prejavuje stratou kresby v niektorých častiach obrazu.
Ukážka vyváženia bielej pri osvetlení žiarovkou. Vľavo automatické vyváženie, vpravo ručné – žiarovka. Výsledok je prakticky rovnaký.

Audio – VideoMedzi doplnkové funkcie fotoaparátu patrí funkcia hlasového záznamníka a video (MOVIE) režim. Dĺžka jednotlivých záznamov je závislá na kapacite pamäťovej karty. Videozáznam je možné zhotoviť v rozlíšení 640×480 alebo 320×240 s formátom kompresie MPEG 4 SP.

PríslušenstvoOkrem fotoaparátu nájdete v krabici manuál v slovenskom jazyku, CD s ovládačmi, šnúrku na zápästie, puzdro s možnosťou upevnenia na opasok, komunikačnú a nabíjaciu kolísku, USB káblik, káblik pre prepojenie s TV, sieťový adaptér a zaujímavosťou je malá šedá tabuľka pre ručné vyváženie bielej farby.

ZáverDigitálny fotoaparát ORAVA vstúpil do veľkej „tlačenice“ na poli digitálnej fototechniky. Nepredpokladám, že by sa dokázal presadiť na zahraničnom trhu. Na slovenskom a možno českom trhu si však svojich priaznivcov určite nájde. Uplatní sa najmä pri nenáročnej rodinnej fotografii, oceniť by ho mohli aj manažéri ako obrazový, audio a video záznamník. Určujúcim faktorom predajnosti bude určite aj cena, ktorá sa aktuálne pohybuje okolo 8000,- Sk. Sám som zvedavý, či pôjde zo strany Oravy o prvý a posledný model, alebo sa dočkáme aj nasledovníkov.

Technické parametre.Prístroj na testovanie zapožičala spoločnosť FKH electronic a.s.

Author: Ľubomír Púpala