Panasonic Lumix DMC-GF2 – Recenzia

Prinášame prvé testovacie fotografie a videá k horúcej novinke od spoločnosti Panasonic s označením Lumix DMC-GF2. Fotoaparát má spĺňať požiadavky fotografov, ktorým nestačí obrazová kvalita kompaktných prístrojov a zároveň ich odrádzajú veľké rozmery, hmotnosť a zložité ovládania zrkadloviek.

Model DMC-GF2 ponúka všestrannnosť, ktorá podľa vyjadrenia spoločnosti nemá konkurenciu – od 3D fotografie, cez natáčanie videa vo Full HD rozlíšení, až po dotykové ovládanie a širokú ponuku špičkových výmenných objektívov.

Odkazy na podrobnejšie recenzie modelu Panasonic Lumic DMC-GF2 budeme postupne pridávať aj v našej sekcii Recenzie.

Aktuálnu a najvýhodnejšiu cenu fotoaparátu Panasonic Lumix DMC-GF2 nájdete čoskoro v našej sekcii Porovanie cien – Panasonic.

A teraz si pozrite prvé publikované testovacie fotografie a videá.

Ukážka šumu od ISO 100 – 3600
(Výrezy fotografií v rozlíšení 1:1 – Zdroj: Imaging-resource.com)

ISO 100 / 4000×3000

ISO 200 / rozlíšenie 2000×1500

ISO 400 / rozlíšenie 2000×1500

ISO 800 / rozlíšenie 2000×1500

ISO 1600 / rozlíšenie 2000×1500

ISO 3200 / rozlíšenie 2000×1500

ISO 6400 / rozlíšenie 2000×1500

Fotografie v plnom rozlíšení
(fotografie majú po nakliknutí cca 6MB – Zdroj: Panasonic.com)

Fotografie z predprodukčnej vzorky fotoaparátu Panasonic Lumix DMC-GF2
(Predprodukčná vzorka mala reštrikciu na rozlíšenie 800×600 – Zdroj: Photoradar.com)

Objektív 14mm f/2.5 pancake, 1/30sec – f/2.5, ISO 400

Objektív 14mm f/2.5 pancake, 1/40sec – f/2.5, ISO 400

Objektív 14mm f/2.5 pancake, 1/60sec – f/2.5, ISO 160

Objektív 14mm f/2.5 pancake, 1/100sec – f/2.5, ISO 100

Prvý pohľad na Panasonic DMC-GF2 podľa portálu Which.co.uk

Prvý pohľad na Panasonic DMC-GF2 podľa portálu WhatDigitalCamera.com

Prvý pohľad na Panasonic DMC-GF2 z Parížskeho fotosalónu podľa portálu elementsdeclencheurs.com
(v ukážke sú aj zábery vyhotovené fotoaparátom DMC-GF2)

Promo video spoločnosti Panasonic

Tlačová správa

K najväčším prednostiam fotoaparátu patrí výnimočne jednoduchý systém ovládania využívajúci najmä veľký dotykový displej s rozlíšením 460 000 bodov. Dotykový displej ponúka neporovnateľne viac možností, než užívatelia poznajú pri kategórii kompaktných fotoaparátov a je vybavený aj niekoľkými dôležitými novinkami. Rovnako ako predtým sa dá dotykom ľubovoľného miesta na displeji na toto miesto zaostriť a zmerať expozíciu, u DMC-GF2 sa dá jediným pohybom prsta tiež nastaviť stupeň rozostrenia pozadia fotografie. Fotograf má tak možnosť veľmi výrazne ovplyvniť celkové vyznenie snímku, bez toho aby musel prácne prenikať do tajov pokročilej fotografickej techniky. Dotyk na displeji funguje aj ako spúšť.

Lumix DMC-GF2 je určený predovšetkým pre užívateľov, ktorí od fotoaparátu očakávajú viac, než ponúkajú dnešné modely zrkadloviek. Je najmenším a najľahším plnohodnotným fotoaparátom s vymeniteľnými objektívmi a integrovaným bleskom na súčasnom trhu, malé rozmery však rozhodne neznamenajú žiadne ústupky vo funkčnej výbave ani v kvalite.

Podobne ako modely radu Lumix G, podporuje aj GF2 fotografovanie v 3D. Panasonic bol prvým výrobcom na svete, ktorý uviedol 3D technológiu do sveta fotoaparátov s vymeniteľnými objektívmi. O vynikajúcu kvalitu fotografií a videozáznamov sa stará snímač Live MOS s rozlíšením 12,1 megapixela a vyspelý obrazový procesor Venus Engine FHD.

Natáčanie videozáznamov v plnom vysokom rozlíšení 1 920 x 1 080 bodov je rovnako jednoduché ako fotografovanie, prístroj je vybavený samostatnou spúšťou pre každú z týchto činností. Počas natáčania môžete teda stlačením druhej spúšte fotografovať. V obidvoch režimoch (pri fotografovaní aj natáčaní) je k dispozícii celý rad fotografických funkcií a možností.

Vďaka voliteľným adaptérom je Panasonic DMC-GF2 kompatibilný nielen s objektívmi radu LUMIX G, ale tiež so všetkými objektívmi pre fotoaparáty systému 4/3 a s renomovanými objektívmi Leica M/R. Užívateľ má tak k dispozícii nespočetné množstvo kvalitnej optiky.

Panasonic DMC-GF2 sa na slovenský trh dodáva v hliníkovom prevedení v piatich farebných variantoch – v čiernej, striebornej, bielej, červenej a ružovej. Odporúčaná maloobchodná cena doteraz nebola určená.

1. Intuitívne dotykové ovládanie v malom, ľahkom a elegantnom tele
Panasonic DMC-GF2 je výrazne menší než predchádzajúci model DMC-GF1 – má približne o 19 % menšie rozmery a o 7 % nižšiu hmotnosť. To z neho robí najmenší a najľahší fotoaparát s vymeniteľnými objektívmi a vstavaným bleskom na súčasnom trhu. Za miniaturizáciou fotoaparátov G radu stojí predovšetkým najnovší vývoj vo výrobných technológiách, najmä zmenšenie bajonetu a integrované elektrické obvody. Panasonic DMC-GF2 je vybavený vstavaným bleskom s vylepšeným výklopným mechanizmom, eliminujúcim efekt červených očí. Panasonic DMC-GF2 sa tak líši od niektorých fotoaparátov s vymeniteľnými objektívmi, pri ktorých je blesk nutné dokúpiť ako samostatné príslušenstvo. Vstavaný blesk výrazne rozlišuje fotografické možnosti pri fotografovaní v slabom svetle alebo v interiéri.

Vďaka dotykovému displeju a novému grafickému užívateľskému rozhraniu je systém ovládania Lumixu DMC-GF2 ľahko zrozumiteľný aj úplným začiatočníkom. Pri sledovaní scény na veľkom displeji s rozlíšením 460 000 bodov sa stačí dotknúť ľubovoľného miesta v zábere a fotoaparát na toto miesto automaticky zaostrí, prípadne v tomto bode zmeria expozíciu. Stlačenie displeja funguje aj ako spúšť. Vďaka funkcii kontinuálneho ostrenia dokáže fotoaparát automaticky ostriť na objekt vybraný dotykom na displeji aj v prípade, že sa tento objekt pohybuje. Ak si zvolíme výber jediného ostriaceho bodu, tak sa dá dotykom označiť veľkosť oblasti, na ktorú má fotoaparát zaostriť. V režime automatického rozpoznávania tváre fotoaparát umožňuje precízne ostrenie na oči vybranej tváre. V režime viacbodového ostrenia s 23 bodmi môže fotograf sám vybrať skupinu ostriacich bodov tak, aby zodpovedali zvolenej kompozícii. V režime inteligentnej automatiky (iA) s funkciou inteligentného výberu scény stačí stlačením na displeji vybrať určitý objekt v zábere a fotoaparát automaticky nastaví príslušný motívový program. Pokiaľ sa napríklad dotkneme ľudskej tváre, prístroj sa prepne do portrétového programu, pokiaľ, naopak, dotykom označíme pozadie, aktivuje sa program pre krajinu. Ak ukážeme na displeji na blízky objekt, zapne sa režim makrofotografie. V režime ručného ostrenia sa dá dotykom displeja päťnásobne či desaťnásobne priblížiť zobrazenú scénu, vo zväčšenom zábere sa tak pohybujeme dotykom prsta. V režimoch inteligentnej automatiky a selektívneho zaostrenia si môžete pohybom prsta na posúvači nastaviť mieru rozostrenia pozadia.

Dotykové ovládanie výrazne zjednodušuje aj pohyb v menu. V menu Touch Q si užívateľ môže nechať zobraziť len tie položky a príkazy, ktoré často používa. Okrem dotykového displeja sa o intuitívne a pohodlné ovládanie starajú aj hardwarové tlačidlá pre priamy prístup k niektorým funkciám (natáčanie videozáznamov, režim inteligentnej automatiky apod.). Tlačidlá sú podsvietené, čo uľahčuje ich použitie v tme.

Dotykové ovládanie výrazne zjednodušuje nielen samotné fotografovanie, ale tiež prehľadávanie fotografií. Stačí sa dotknúť náhľadu a snímka sa zobrazí na celom displeji. Pri prehliadaní celého albumu môžete prechádzať z jednej fotografie na druhú podobnými pohybmi prsta, ako keď obraciate stránky knihy. Dotykom môžete tiež zobrazené fotografie jednoducho zväčšiť až na šesťnásobok.

2. Vysoká kvalita fotografií
Prednosti Panasonicu DMC-GF2 však zďaleka nekončia pri malých rozmeroch a jednoduchom ovládaní. Fotoaparát zároveň ponúka aj vysoko kvalitný obraz pri fotografovaní aj natáčaní videozáznamov. Stojí za ním predovšetkým optimálne vyvážený výkon snímača a obrazového procesoru.
Obrazovým procesorom je Venus Engine FHD s vylepšenými vlastnosťami pre spracovanie fotografií aj videozáznamov. Vďaka vyspelému systému redukcie šumu sa majitelia môžu tešiť na čisté snímky aj pri vyšších hodnotách citlivosti, pri ktorých nedochádza k typickému zlievaniu farieb a zhoršenej kresbe detailov. Ďalšou prednosťou obrazového procesoru Venus Engine FHD je technológia inteligentného rozlíšenia. Vďaka nej systém automaticky rozpozná tri charakteristické oblasti záberu – obrysy, oblasť s detailnou textúrou a jemné tonálne prechody. Obrysy sa automaticky zvýraznia pomocou vyššieho kontrastu, v oblastiach s textúrou dôjde ku zvýrazneniu detailov a tonálne prechody sa upravia tak, aby vyzerali ešte plynulejšie. Výsledkom je kvalitnejší obraz pri fotografovaní aj natáčaní videozáznamov.

Snímač Live MOS typu 4/3 s rozlíšením 12,1 megapixela ponúka ideálnu kombináciu oboch technológii, ktoré sa v súčasnosti pri výrobe digitálnych snímacích prvkov používajú – špičkovú kvalitu obrazu typickú pre CCD modely a nízku spotrebu CMOS typov. Vďaka pokročilej technológii dokáže DMC-GF2 urobiť v režime sekvenčného snímania s náhľadom na displeji až 60 fotografií za sekundu, bez toho aby sa akokoľvek zhoršila kresba detailov alebo tonálne prechody. .

Systém automatického ostrenia založený na porovnávaní kontrastu funguje celkom presne, ľahko sa s ním pracuje a fotoaparát dokáže ostriť veľmi rýchlo. Užívatelia môžu voliť z niekoľkých spôsobov ostrenia, k dispozícii je okrem iného multizónový systém s 23 bodmi, jednobodové ostrenie, systém rozpoznávania tváre či kontinuálne ostrenie na objekty v pohybe.

Fotoaparáty radu LUMIX G sú vybavené protiprachovým systémom. Pokiaľ sa pri výmene objektívu dostane do vnútra fotoaparátu prach či iné cudzie častice, môžu sa usadiť na snímači a prejavovať sa na fotografiách formou nevzhľadných škvrniek. Protiprachový systém tomu účinne bráni pomocou ultrazvukového filtra umiestneného pred snímačom Live MOS. Filter vibruje rýchlosťou 50 000x za sekundu a prach i iné látky spoľahlivo strasie.

3. Vysoko kvalitný videozáznam vo Full HD rozlíšení 1 920 x 1 080 a formáte AVCHD
Panasonic LUMIX DMC-GF2 však neslúži len na fotografovanie, ale tiež na natáčanie veľmi kvalitných videozáznamov v rozlíšení Full HD (1 920 x 1 080 bodov). Záznam v tomto rozlíšení sa dá natáčať s frekvenciou 50i, v rozlíšení HD (1 280 x 720) natáča fotoaparát frekvenciu 50p vo formáte AVCHD (MPEG-4/H.264). V rozlíšení HD môžete ukladať záznam aj do formátu Motion JPEG, k dispozícii sú aj nižšie rozlíšenia QVGA, VGA a WVGA vhodné napríklad pre natáčanie na webové stránky. Natáčanie sa dá spustiť kedykoľvek počas fotografovania stlačením špeciálneho tlačidla na hornej strane prístroja. Pre nahrávanie zvuku je fotoaparát vybavený stereo mikrofónom a systémom Dolby Digital Stereo Creator, nechýba ani funkcia Wind Cut tlmiaca hluk spôsobený vetrom.

S modelom DMC-GF2 môže natočiť skvelý záznam aj úplný začiatočník, aj vo videorežime totiž funguje obľúbený režim inteligentnej automatiky (iA). Pri natáčaní s dlhým ohniskom sa uplatní optický stabilizátor zabraňujúci chveniu fotoaparátu. Systém rozpoznávania tváre automaticky detekuje prítomnosť ľudskej tváre v zábere a podľa toho upraví ostrenie, meranie expozície, kontrast aj farebné podanie pleti. Ďalší systém Inteligentný dynamický rozsah (Intelligent D-range Control) dokáže optimalizovať obraz v rôznych častiach záberu a vyrovnáva tak príliš výrazné kontrasty, ktorých vinou by mohlo dochádzať k prepalom v jasoch (napríklad na oblohe). Systém Inteligentný výber scény (Intelligent Scene Selector) automaticky podľa aktuálnej situácie prepína medzi motívovými programami pre snímanie portrétov, krajiny či makra, prípadne pre prácu v slabom svetle.

Podobne ako pri fotografovaní aj pri natáčaní videozáznamu môžete ostriť pomocou displeja, stačí sa dotknúť vybraného motívu. Počas natáčania dokáže fotoaparát uložiť okienko záznamu ako fotografiu. Funkcia Strižne (Video Divide) umožňuje rozdeliť videozáznam v ľubovoľnom mieste na viacej častí, čo uľahčuje mazanie nechcených sekvencií.

4. Bohatá ponuka funkcií pre kreatívnych fotografov
Kreatívnym fotografom ponúka Panasonic DMC-GF2 veľmi bohatú funkčnú výbavu. K zaujímavostiam patrí napríklad režim Moje farby (My Color), ktorý je súčasťou bežného videorežimu. Ponúka celkom osem prednastavených efektov – Expressive, Retro, Pure, Elegant, Cinda, Monochrome, Dynamic Art a Silhouette. Okrem toho je k dispozícii užívateľský režim Custom, v ktorom môže užívateľ sám nastaviť farebný odtieň, kontrast a úroveň jasu či sýtosť farieb. Vďaka živému náhľadu scény na displeji (funkcia Full-time Live View) je ešte pred stlačením spúšte vidieť ako tieto úpravy ovplyvnia konečnú podobu, atmosféru a náladu snímky. Panasonic DMC-GF2 rovnako ponúka 17 motívových programov. Väčšinu z nich môžete využiť aj pri natáčaní videozáznamov, čo iste ocenia milovníci filmov s dramatickými efektmi, ktoré je inak nutné vytvárať až pri úprave v počítači.

Medzi základné expozičné režimy patrí programová automatika, priorita času, priorita clony a ručný režim. Hodnoty času a clony sa zobrazia na displeji. Menej skúsení užívatelia tak môžu pochopiť vzťahy medzi týmito veličinami, čo im pomáha vo zvládnutí základných fotografických techník a zručností.

5. Prezerajte si fotografie aj videozáznamy v najvyššej kvalite na veľkých televíznych obrazovkách s vysokým rozlíšením – VIERA Link, teraz aj v 3D
Fotografie aj videozáznamy vo formáte AVCHD uložené na pamäťových kartách SD môžete ľahko zobraziť či premietnuť na televízoroch Panasonic VIERA s dynamickým vysokým rozlíšením. Stačí vložiť pamäťovú kartu SD do príslušného slotu televízora, Blu-ray prehrávača alebo rekordéra DIGA, a projekcia môže okamžite začať. Pri prepojení cez HDMI kábel môžete využiť celý rad funkcií fotoaparátu určených pre prehrávanie videozáznamov či prehliadanie fotografií. Užívateľ môže napríklad pustiť prezentáciu, v ktorej sa fotografie alebo filmy prehrávajú postupne ako listy kalendára apod. O všetko ovládanie sa postará diaľkový ovládač TV.

Na televízoroch s 3D obrazovkou vyzerajú výborne najmä trojrozmerné fotografie vytvorené objektívom 3D LUMIX G 12,5 mm f12 (H-FT012). Software PHOTOfunSTUDIO 6.0 HD Edition v základnej výbave navyše umožňuje jednoduchú úpravu fotografií a filmov. Videozáznamy sa dajú posielať na YouTube alebo vypáliť na DVD.

6. Kompatibilita a bohaté možnosti rozšírenia
Produkty systému Micro Four Thirds (Micro 4/3) sú kompatibilné so systémom Four Thirds (4/3), ponúkajú ale ešte viac možností rozšírenia. Fotoaparát LUMIX DMC-GF2 a ďalšie prístroje radu LUMIX G môžete používať nie len v kombinácii s objektívmi radu LUMIX G, ale tiež so všetkými objektívmi pre fotoaparáty systému 4/3 (cez voliteľný adaptér DMW-MA1) a tiež s renomovanými objektívmi Leica M/R (cez adaptéry DMW-MA2M či MA3R). Užívateľ má tak k dispozícii nekonečné množstvo kvalitnej optiky.

Vzhľadom k rastúcemu množstvu objektívov kompatibilných so systémom LUMIX G sú fotografické možnosti užívateľov prakticky neobmedzené. Fotoaparát LUMIX DMC-GF2 je kompatibilný so širokou škálou príslušenstva pre každú fotografickú situáciu a žáner. V pätici na hornej strane môžete napríklad použiť vyklápací hľadáčik (DMW-LVF1, predáva sa ako voliteľné príslušenstvo) s rozlíšením 202 000 bodov a 100% pokrytím záberu.

9. Software
V základnej výbave fotoaparátu Panasonic DMC-G2 sa nachádzajú programy PHOTOfunSTUDIO 6.0 HD Edition pre prehľadnú archiváciu fotografií a videozáznamov, SILKYPIX® Developer Studio 3.1 SE pre spracovanie snímok vo formáte RAW a skúšobnú verziu aplikácie Super LoiloScope.

Aplikácia PHOTOfunSTUDIO 6.0 HD Edition umožňuje triedenie a usporiadanie nie len novo vytvorených fotografií, ale tiež snímok uložených v počítači. Medzi jej výhody patrí rýchly štart a načítanie fotografií. Program dokáže rozoznať tváre jednotlivých osôb na snímkach, takže môžete snímky ľahko roztriediť podľa toho, kto je na nich vyfotografovaný. K dispozícii je samozrejme možnosť vytvoriť prezentáciu s celou radou efektov a podfarbiť ju hudbou z databázy aplikácie iTunes, prípadne túto prezentáciu napáliť na DVD vo formáte MPEG2. Videozáznamy sa dajú priamo posielať na YouTube.

Snímky vo formáte RAW sa dajú spracovať v programe SILKYPIX® Developer Studio 3.1 SE s vyspelými fotografickými funkciami. Aplikácia ponúka špičkový výkon predovšetkým pri spracovaní farieb. Aplikácia Super Loilo Scope slúži k úpravám a strihu videozáznamov vo vysokom rozlíšení.

Author: Ľubomír Púpala