Dreamstime

Mikrofotobanky & Dreamstime.
Pokial chcete vyskúšať aké je to predávať svoje fotografie v mikrofotobankách odporúčam vyskúšať mikrofotobanku Dreamstime. Výhoda predaja cez Dreamstime ako aj cez iné fotobanky je v tom, že môžete fotiť čo chcete, kedy chcete a kde chcete. Nikto Vás do ničoho netlačí, nenúti. Žiadne stresy ani časová tieseň sa Vás netýka. Ak sa Vám aj nejaká tá fotografia nepodarí,…no a čo? Nič sa nedeje – jednoducho ju tam nepošlete a je po probléme.

Je pravda že pokiaľ by ste sa fotením pre mikrofotobanky chceli živiť foteniu nezujímavých námetov, ktoré by vás nebavili by ste sa nevyhli. Trh je neúprosný a nútil by vás fotiť žiadané snímky.

Ja & Dreamstime.
Pokiaľ ste však študent VŠ ako ja, amatér ktorý fotografovanie berie viac-menej ako hobby na ktorom sa dá ešte aj niečo privyrobiť sú pre Vás mikrofotobanky najlepšou voľbou. Baví ma to a robím to rád, do mikrofotobánk posielam fotografie ktoré sám chcem, teda také ktoré si fotím aj sám pre seba a ležali by mi na disku. Nesnažím sa fotiť žiadané námety. Rád si fotím krajinky, architektúru, zvieratá, prírodu a keď sa ma zmocní nálada niečo z toho vyberiem a pošlem do mikrofotobánk.

Moje portfólio.
Ako inak, najradšej do Dreamstime.
Celé moje portfólio na Dreamstime si môžete pozrieť tu.

Nesnažím sa mať silou mocou veľké portfólio, alebo dosiahnuť závratné sťahovanosti / predaje. Skôr svoje portfólio v Dreamstime vnímam ako svoju osobnú galériu a prezentáciu. Nič nieje lepšie ako dobrý pocit zadosťučinenia ktorý sa dostaví keď editor fotku príme a keď sa tá fotka nakoniec aj predá. Potešiť sa pri zistení že vaša fotka skončila v novinách, časopise, na webe, letáku, na obaloch produktov, alebo ako ilustrácia v knihe spolu s Vašim menom, nieje na zahodenie. A to Vám za to ešte aj zaplatia. No čo chcieť viac?

Ako zistím kde nakoniec skončila moja fotka? Kto si ju kúpil?
Je skôr výnimkou že kupujúci dajú sami vedieť ako použijú tú ktorú fotku, ale našťastie sú aj iné možnosti ako vypátrať kde skončila vaša fotografia. Áno, na to je tu Google. Drvivá väčšina kupujúcich napíše pod fotografiu vaše meno a meno agentúry. A nieje väčšia zábava ako hľadať kde tá ktorá fotografia skončila. Na fórach Dreamstime sa tak zabáva nespočetné množstvo ľudí v nikdy nekončiacich diskusných vláknach. Niesú výnimkou ani prípady keď fotografi z druhého konca sveta kráčajúci okolo billboardu objavili fotografiu kamaráta z fotobanky. Celý billboard samozrejme ihneď odfotili ako dôkaz a poslali do diskusie. Dreamstime je otvorená a veľmi priatelská komunita, okrem fóra obsahuje aj blogy kde sa môžete vyjadrit na akúkoľvek tému ktorá vás zaujíma.

Kde skončili moje fotky?
Ja sám som si našiel fotky napríklad na portáli čo propaguje Slovensko. V online novinách všetkých možných druhov, reklamných letákoch. Ale aj v knihe na Amazone. Objavil som ju vďaka tomu že v náhľadoch kníh sú na zadnej strane uvedené mená fotografov. Taktiež sa mi viackrát stalo že mi zahraničné firmy sami napísali ako fotku použijú. Napríklad na obal sáčku z rašelinou ktorý vyrábajú pre záhradkárske retazce. Sranda. Keď už pre nič iné, tak pre tento pocit sa to oplatí robiť! Rozumiem však, že každého baví niečo iné a pre niekoho to nieje dostatočná motivácia. Poďme teda k motivácii.

Peniaze. Koľko sa na tom dá zarobiť? – Ale naozaj!
Otvorene priznávam, u mňa to žiadne závratné sumy niesú, ale rozhodne ani zanedbateľné! O tom že by som sa tým mohol živiť na plný úväzok, ako niektorí (aj SK, CZ) fotografi však zatiaľ môžem len snívať. Nefotím žiadané snímky a mám malé portfólio. Aj napriek tomu si myslím že sa to oplatí aspoň skúsiť. Jasné, ak nebudete fotiť žiadané námety žiadne veľké zárobky nečakajte. Ale na druhej strane nieje na zahodenie keď vám občas príde na účet viac ako 100$. Tých 100$ totiž predstavuje minimum ktoré sa musí naakumulovať aby vám ho Dreamstime vyplatila. V Dreamstime na rozdiel od iných mikrofotobánk váš podiel zo zisku predstavuje až 50% z ceny fotografie a v prípade exkluzivity ešte viac. Výplatu je možné poslať cez MoneyBookers , PayPal , alebo šekom. Najvýhodnejšie je použit internetové penaženky MoneyBookers , PayPal . Obe sú plne podporované (výber aj vklad) na Slovensku aj v Čechách. Na prvý pohľad sa môže zdať, že nazbierať tých 100$ musí trvať nekonečne dlho, zvlášť pri zažitej predstave o cenovom modeli mikrofotobánk. Nieje to pravda. Samozrejme vždy záleží od konkrétneho prípadu, ale aj napriek tomu že ceny na Dreamstime začínajú od 1$ podarí sa vám 100$ nazbierať relatívne rýchlo. Jednoducho preto, že existujú rôzne licencie na rôzne použitie fotografie. Ceny síce začínajú od 1$-8$ (štandartné licencie) ale končia 25$-50$ (extended licencie). Aby som bol úplne presný v skutočnosti končia ešte oveľa vyššie, takzvanou „sell the rights“ licenciou. Pri tejto špeciálnej licencii si môže fotograf vybrať cenu sám. Ľudia bežne za ňu pýtajú aj 4-miestne sumy v dolároch. Pokiaľ mi však pamäť siaha, počul som iba o jednej Češke ktorej sa takýto predaj raz podaril. Šanca je extrémne nízka. To však nevadí. Ďalšou z radu vymožeností ktorá posúva cenový model Dreamstime o krok dopredu sú takzvané levely. Levely znásobujú cenu vašej fotografie po určitom počte stiahnutí. Áno počujete dobre, čím sa vaša fotografia viac predáva, tým je drahšia!

Ešte váhate? Neváhajte!
Máte doma fotografie ktoré vám ležia na disku? Chceli by ste sa s nimi pochváliť, zarobiť na nich, alebo len chcete vedieť či sú pre mikrofotobanky dosť dobré? Nečakajte, pošlite ich tam! Nech ich editori posúdia. Vyskúšate to, aspoň pre dobrý pocit. Nedbajte na rady všelijakých (akože)profesionálov, ktorí vám budú tvrdiť že treba mať neviem aké drahé vybavenie, roky skúseností, tvrdej praxe. Je to nezmysel!

Myslíte si že fotografie ktoré fotíte sú pre fotobanky nevhodné?
Tomu neverím. Vždy je to o konkrétnej fotografii. Nebojte sa vyskúšajte to. Ak je niekde šanca že vám fotografie vezmú, tak je to práve na Dreamstime. Dreamstime je známa tým že príme aj netradičné kompozície a fotografie ktoré nie sú z radov typických „stock photo“. Dreamstime má rada kreatívne fotografie. Pravidelne poriadajú sútaže o najkreatívnejšiu fotografiu na konkrétnu tému. Hodnotné ceny sú samozrejmosťou.

Čo dodať na záver? Nechajte rozhodnutie na trhu.
V skutočnosti úplne stačí aby sa Vaše fotky páčili dvom ľudom, editorovi Dreamstime a človeku ktorý si Vašu fotografiu kúpi – a o tom je to celé.

Nečakajte a vyskúšajte to ešte dnes!

Author: hladacik

Share This Post On

Submit a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *